S kraljico umira tudi evropski imperializem. In prihaja kitajski

Britanske kraljice Elizabete II. ni več med nami. S tem se nedvomno končuje neka doba. Ne gre le za konec vladavine izjemno priljubljene monarhinje, mnogi menijo, da njena smrt tudi simbolično nakazuje na konec svetovne prevlade (nekdanjih) imperialnih velesil ali, bolje rečeno, Zahoda na splošno.
Čeprav realno brez politične moči, je kraljica vladala ne le domačemu Združenemu kraljestvu, vodila je tudi Skupnost narodov (Commonwealth), ki jo sestavlja 54 danes suverenih držav, ki so bile v veliki večini vključene v Britanski imperij. To niso le države tretjega sveta, pač pa so nekatere tudi resni igralci v svetovni politiki. Kanada, Avstralija in Nova Zelandija, na primer, imajo zavidljivo visoko kakovost življenja, med njimi pa najdemo tudi vzhajajočo svetovno velesilo Indijo. Na kratko, gre za sfero, kjer Združeno kraljestvo operira s svojim kapitalom (davčne oaze, naravni viri, blagovna menjava).
Britanski monarh je torej po svoji funkciji vpet v globalno geopolitiko, in Elizabeta II. je svojo vlogo odigrala vrhunsko. Države Commonwealtha so med seboj kapitalsko povezane in kraljica je predstavljala faktor stabilnosti in zaupanja med njimi, kar je omogočalo investicije in gospodarsko rast. S svojim mirnim dostojanstvom je vlivala zaupanje, hkrati pa je bila z osebnim pristopom h geopolitiki vez med državami. Bolj kot strogo birokratsko organizacijo je gradila skupnost, družino pod svojim okriljem, če hočete.
Andrew R. Marshall na portalu Atlantic Council ugotavlja, da je kraljica izvajala "moralno geopolitiko" s posluhom za žrtve krivic, ki jih je v preteklosti podjarmljenim ljudstvom prizadejal britanski imperializem in kolonializem. Na tem mestu pa je treba razčistiti nekaj pojmov, ki bodo odločilno vplivali na našo prihodnost.
Države Commonwealtha so med seboj kapitalsko povezane in kraljica je predstavljala faktor stabilnosti in zaupanja med njimi, kar je omogočalo investicije in gospodarsko rast.
Je imperializem lahko del sodobnega sveta? Je imperializem nujno krivičen do nekoga ali lahko nekomu tudi omogoča razvoj in višji življenjski standard? In nenazadnje, kdo bo v prihodnosti dobil tekmo za svetovno prevlado?
Namesto evropskega kitajski imperializem
Pokojna kraljica ni bila simbol represije; prej je bila simbol osvobajanja kolonij. Tako zahteva sodobni čas. Imperializem pa še zdaleč ni mrtev, le Evropejci se ga ne smemo več iti, ker so evropske velesile stoletja gradile svoj uspeh na izkoriščanju domorodnega prebivalstva v kolonijah.
Sodobna Kitajska, na drugi strani, gradi svoj kolonialni imperij na nekoliko drugačen način: Evropejci so v Afriko pred stoletji prišli z verigami, Kitajci pa danes z razvojnimi programi. Afriškim državam dajejo šolstvo, zdravstvo, ceste in železnice v zameno za naravne vire, poceni delovno silo in kmetijske površine. Ne pozabimo, Kitajska krepi tudi vojaško prisotnost na afriški celini.
Takšne vrste imperializem pa ni več tako nepošten. Pravzaprav afriškim državam daje priložnost za razvoj, kakršnega same nikoli ne bi mogle doseči. Benevolentni imperializem je s tega vidika zanje celo dobra priložnost. Afriko bo v 21. stoletje popeljala Kitajska, ne Evropa, in v geopolitičnem smislu se bo večina Afrike znašla na njeni strani. V tekmi za prevlado (ali bolje rečeno, za civilizacijski obstanek) bomo proti Kitajcem potegnili kratko.
Evropa počasi postaja kolonizirana, ne le z migracijami, tudi v smislu kapitala smo vse manj sami svoji gospodarji.
Če smo pošteni, je Evropa tista, ki počasi postaja kolonizirana, ne le z migracijami v zadnjih letih in desetletjih, ki so dodobra predrugačile kulturno sliko naše celine, tudi v smislu kapitala smo vse manj sami svoji gospodarji. Ironično, Indijci kupujejo britanska podjetja. Tok zgodovine se obrača.
Bi morali Evropejci kaj ukreniti? Bi se morali otresti sramu in zgodovinske krivde ter tokrat svojim interesnim območjem, kot sta Afrika in srednja Azija, ponuditi roko, kot to počnejo Kitajci? Da, morali bi. Prvič zato, ker je moralna dolžnost (zahoda) Evrope, da se poskuša odkupiti za krivice iz preteklosti, in drugič zato, da si utrdimo položaj v geopolitični tekmi.
Zaenkrat še živimo v prepričanju, da je Zahod najmočnejši faktor v kapitalskem, političnem, vojaškem in kulturnem smislu. Kljub globaliziranosti in multipolarnosti pa tudi sodobni svet pripada imperijem in zavedati se moramo, proti komu igramo igro. Tokrat med seboj ne tekmujejo evropski imperiji, ki pripadajo isti civilizaciji. Tokrat se, kot je predvidel Huntington, med seboj merijo civilizacije.
Elizabeta II. se je poslovila. Glede na precej visoko starost in nizko delovno vnemo Karel III. ne bo kos vlogi, ki jo je igrala njegova mati. Bila je najverjetneje zadnji simbol evropskega imperializma starega kova. Sicer v novi preobleki, pa vendarle. Vse kaže, da Zahod ni izgubil le priljubljene kraljice, pač pa vse hitreje izgublja tudi moč na globalnem odru.
Zadnje objave

Kisovec, nekdanje rudarsko mesto
30. 4. 2025 ob 9:05

Domovina 198: Trumpa je treba jemati resno, ne pa dobesedno
30. 4. 2025 ob 6:00

V Celju so »zavezniki« ubili vsaj 83 ljudi (15. del)
29. 4. 2025 ob 19:36

Slovenija zamuja s pripravo nacionalne strategije za enakost LGBTIQ+ oseb
29. 4. 2025 ob 12:04
Ekskluzivno za naročnike

Kisovec, nekdanje rudarsko mesto
30. 4. 2025 ob 9:05

Domovina 198: Trumpa je treba jemati resno, ne pa dobesedno
30. 4. 2025 ob 6:00
Prihajajoči dogodki
MAJ
07
Dr. Franjo Kresnik: Med spretnostjo in umetnostjo
18:00 - 19:00
MAJ
12
MAJ
15
Predavanje: Čarobni svet razumevanja ADHD
17:00 - 18:00
MAJ
16
Ansambel Saša Avsenika in Firbci - Žur leta Pr' Pišek
20:00 - 06:00
MAJ
25
V etru pesem: Večer kabareta
20:00 - 22:00
Video objave
Izbor urednika

Domovina 198: Trumpa je treba jemati resno, ne pa dobesedno
30. 4. 2025 ob 6:00

Že 197. številka tednika Domovina - in naročniška akcija
23. 4. 2025 ob 6:10

Domovina 197: Je treba odstraniti Rupnikove mozaike?
23. 4. 2025 ob 6:00
32 komentarjev
MEFISTO
Kako naj se gre Evropa z Anglijo vred imperializem, če je pa sama kruta žrtev muslimanskega imperializma!?
irena
Bistvo britanskega kolonializma niso samo nadvlada in zatiranje ter izkoriščanje (to je skupno vsem imperializmom), bistvo britanskega in posledično ameriškega imperializma so napredne univerzalne vrednote človeštva kot so vladavina prava, enakost pred zakonom, človekove neodtujljive pravice (prepoved suženjstva in svobodo izražanja na primer), prosti trg, svobodna veroizpoved, demokracija, kapitalizem itd... kar je posledično vodilo tudi v superioren tehnološki in znanstveni napredek (npr. medicina), ki je prinesel blaginjo in lepo življenje največjim množicam zgodovinsko gledano. ... To so stvari, ki so delale zahodno civilizacijo veliko, cvetočo, superiorno, dokler ga seveda marksistični in ateistični brezmoralni levičarji počasi niso uničili. Teh vrednot se je treba zavedati, naučiti zagovarjati in braniti, uvesti nazaj v vzgojo mladine.
Za te edine prave napredne stvari se lahko pod nosom obrišete pri ruskem ali kitajskem imperializmu.
irena
in seveda pri islamističnem imperializmu.
uros.samec
Vi ste pa resnični zgodovinski nepoznavalec, ali pa eksot razumevanja. Kar vi opisujete je Rim in ne Amerika. Kaj pa vam je? Knjige v roke gospa! Doprinos Marike je nič. Razumete? Nula. Manj kot nič. Doprinos Amerike je samo kri in poguba.
Kraševka
Irena se pridružujem vašemu mnenju.
Peter Klepec
Po letu 45 je z vojno mesarila edino Rusija: 1952 DDR 1956 Madzarska 1968 Ceska 2004 Gruzija 2014 Ukrajina Brez ameriskega “deznika” bi bilo tega se mnogo vec. Ce tega ne vidite, ste enostavno slep.
omega
Se popolnoma strinjam, da se hudo pretirava z slabimi stranmi britanskega in ostalega Zahodnega osvajanja sveta. Kolonialna oblast je veliko prispevala k razvoju skrajno zaostalih družb. In tam tudi pred kolonializmom ni bilo miroljubne idile, bile so medplemenske vojne zatiranje šibkejših in orgije z ljudožrstvom pripadnikov premaganih plemen. Amerika je tista, ki je prevesila 1. sv vojno in porazila nemški militaristični imperializem, brez njene materialne pomoči bi tudi v 2. sv vojni bil drugačen izid. Amerika je na Koreji preprečila Sovjetom obvladati cel svet in Amerika je zmagala v hladni vojni. In kronski dokaz prednosti življenja v ZDA. Vanje legalno in ilegalno množično derejo ljudje od vsepovsod.
Thor
Če si imperij, tuji narodi uporabljajo tvojo valuto, razumejo tvoj jezik, gledajo tvoje filme, poslušajo tvojo glasbo, želijo legalno in ilegalno prečkati tvoje meje, gostiš množico tujih študentov, delavcev, znanstvenikov, športnikov, umetnikov, imaš kup Nobelovih nagrajencev ... pred tvojimi obalami ne plujejo tuji vojaški čolnički in ne lajaš v luno, ko "tvoje" ljudstvo na "tvojem" otoku obišče neka starka.
Nesvobodna Kitajska še dolgo ne bo omembe vreden imperij. Tudi z Afriko se na dolgi rok ne bodo pobrali. Za kaj takega so preveč fašistični in rasistični.
Peter Klepec
“Izkoriscanje domorodcev” s strani evropskih imperialistov je obrabljena floskula, ki poskusa banalno prikazati nekaj mnogo bolj kompleksnega.
Evropski “imperialisti” so se mnogo bolj kot domorodce izkoriscali svojo lastno populacijo. To je lastno cloveski druzbi, kapitalizmu, ce hocete. Placa se toliko kot se mora, nic vec. Ne glede koga, pac tistega, ki ga potrebuje.
V vzhodni Afriki so takrat Nemci ugotovili, da bo treba domorodce najprej izobrazit in so ustanovili zastonj sole, ter “uredili” jezik Swahili. To isto je nekoc naredila Marija Terezija doma. Solski ucbeniki so nam razlozili, da zato, da so nas uboge tlacane lazje izkoriscali. V resnici je slo za konkurenco med imperiji, vsaj delno. Ali je danes drugace? Zakaj je sola danes, tako kot za casa Marije Terezije obvezna? Altruizem ali utilitarizem?
Sicer pa, Kitajci po Afriki ustanavljajo bolj malo sol, ce sploh; sole delajo zahodnjaki in to brez zahteve po kompenzaciji; ce Kitajci zgradijo elektrarno v Afriki, jo zgradijo predvsem zase in mnogo manj za domorodce; ce je zahodnjakom “clovesko dostojanstvo” se realen pojem, Kitajcem to zagotovo ni; niti toliko kot je to bilo Anglezem v Viktorijanski dobi.
Kraševka
Peter Klepec, enako razmišljam tudi Jaz. Evropejci so v Azijskih in Afriških kolonijah, poleg GOSPODARSTVA, širili tudi KULTURO, z ustanavljanjem šol, bolnic, tovarn... Sedaj pa Evropa bodoče kolonjaliste (ki NEZAKONITO udirajo k nam na brezplačno počitnikovanje in po finančne dotacije), najprej UČI - pisanja in branja ter jim nudi vse brezplačno, kar države gostiteljice gospodarsko izčrpava. Ko bo Evropa bankrotirala, pa jo bodo zasedle bogate Islamistične ZALIVSKE države in Kitajska, ki imajo sedaj, po zaslugi migrantov, dejansko že 5. kolono v Evropi. Bruselj - pa NIČ!
miro
Kitajci so zgradili davno nazaj obrambni zid za svojo varnost, medtem ko dandanes ZDA zagotavljajo svojo varnost tudi v Kitajskem morju?
Od ustanovitve dalje so bile ZDA le 17 let brez vojne je zapisano v blogu:
"How Many Years Has the U.S. Been at War?
The U.S. Has Only Been At Peace For 17 Years Total Since Its Birth.
I have reproduced a year-by-year timeline of America’s wars, which reveals something quite interesting: since the United States was founded in 1776, she has been at war during 229 out of her 246 calendar years of existence as of 2022.
In other words, there were only 17 calendar years in which the U.S. did not wage any wars."
https://washingtonsblog.com/how-many-years-has-the-u-s-been-at-war/
Peter Klepec
Oh no, v Evropi so vojne prakticno non-stop od kar se pise zgodovina. Americani nas nikoli ne bodo v tem prehiteli.
uros.samec
? Jaz vem za dve. Veste vi več?
uros.samec
Namreč upam, da ne štejete tistih, ko Amerike še ni bilo.
uros.samec
Zanima me, če ima Rok Frelih doma izobešeno Ameriško zastavo?
Tone
Mene zanima ali ima tovariš Uroš Samec izobešeni mogoče rusko zastavo?
Rok Frelih
Nima :)
uros.samec
Nima. Tovariš nisem bil nikoli. Sem pa še imel tovarišice, ne učiteljice. Ima Slovensko in Britansko.
rasputin
Časopisni članki seveda niso znanstveni. Toda človek kljub temu pričakuje vsaj minimum verodostojnosti v zvezi s temo, ki jo članek obravnava.
Smo že tako daleč, kot je bilo v socializmu, kjer je bila pravoverna režimska propaganda pomembnejša od dejstev?
Peter Klepec
Kako, saj v SLO je vse se vedno socialisticno! Sprememba imena se nic ne pomeni dokler so ljudje isti.
AlojzZ
Ja, se kar strinjam s predhodnimi komentatorji. Nikakor ne smemo spregledati USA pa tudi ne velikega reseta.
Friderik
Kitajski imperializem? Ima Kitajska morda kakšno kolonijo kje na tem svetu? Ima Kitajska morda kako vojaško bazo izven svoje države? ZDA imajo po svetu 750 vojaških baz in njihov letni vojaški proračun je večji, kot seštevek vseh naslednjih 10 držav. Vključno s Kitajsko, Rusijo, Indijo, Francijo Zdrženim kraljestvom itd. Se pravi vseh naslednjih 10 držav ne zapravi za svoj "imperializem" toliko, kot same ZDA.
Ameriška propaganda je tista, ki "grozi" s kitajskim "imperializmom", da tako prikrije svoje nenasitne apetite. Kdo je v Sloveniji preprečil, da za 5g tehnologijo izbere kvalitetnejši in cenejši Huawei?
Ali morda dela Kitajska po vsem svetu državne udare? Ali je morda Kitajska za svoje interese vojaško intervenirala kje v svetu? Poznate morda kakšnega kitajskega Sorosa, ki bi po vsem svetu neskrupulozno podkupoval novinarje, politike, civilno družbo....?
Teodor
Primerjaš velesilo v zatonu in velesilo v vzponu, kitajci so v vzponu in verjemi mi veliko raje boš imel ameriški imperializem, ko bo kitajski vpliv dosegel Evropo. Na žalost z prebujensko ideologijo in zelenim prehodom ZDA žagajo vejo na kateri sedijo, baze jim potem ne bodo veliko pomagale.
Peter Klepec
Ce delate za Americane imate 10k place, ce pa boste delali za Kitajce, boste brez k-ja.😂
rasputin
S kraljico umira tudi evropski imperializem. In prihaja kitajski
***
Slona v sobi - ameriškega imperializma - pa ni, al kako?
Teodor
Moralno krivdo si je zahod pripisal sam, po premisleku si jo lahko tudi odvzame. Sicer pa se je imperilaizem šlo peščica držav, ostali nimamo s tem nič. Kitajski imperializem pa je bistveno bolj nevaren, ker zasužnjuje cele države, vprašajte Širilanko.
rasputin
Kitajski imperializem pa je bistveno bolj nevaren, ker zasužnjuje cele države, vprašajte Širilanko. *** Jaz vprašam, kar tebe, ker Šri Lanke ne morem. Razloži to šrilanško suženjstvo Kitajski. Bo šlo? Potem ti jaz lahko razložim evropsko suženjstvo Ameriki.
Teodor
Če nisi zasledil Širilanškega bankrota zaradi kitajskih posojil in posledične lakote in revolucije, v vseh medijih pred mesecem dni potem ti ne morem pomagati. Ni vse Rusija in Ukrajina. Novodobni imperializem se ne izvaja več samo z bojnimi ladjami in tanki ampak z "finančno pomočjo in ugodnimi posojili". Dobrodošel v 21. stoletju. Kitajci bodo v zameno za odpustitev dolgov dobili eno od Širilanških pristanišč, kjer bodo širili svojo svileno cesto in vojaško nadzirali promet. Enako postopajo v Afriki, kjer se črncem že kolca po belem kolonializmu.. Inperializem, kot ga razumeš ti je že zdavnaj passe.
Peter Klepec
Nikoli niste videli kitajskega rudnika ali tovarne v Afriki. Vrednost cloveka je blizu nule.
Peter Klepec
“Imperializem” je spet ena od modnih floskul. Kdo je imperialist? Ali so Nemci imperialisti, ker so celemu svetu prodali svoje avte in stroje? Namrec, pri imperiju gre za obvladovanje trga in nic drugega. Kako to dosezes je pa vec nacinov. Putin to poskusa z vojsko, ker nima druge moznosti. Nemci pa spet po svoje. Tudi Rusijo so preplavili s svojo tehnologijo. Kitajci zavzemajo svet s ceno svojih proizvodov.
Kraševka
Teodor, zelo dobro prikazana svetovna realnost
omega
Dobro ste napisali Zahod si je moralno krivdo pripisal kar sam. Ob tem naj omenim, da drugi narodi oz civilizacije, ki so v preteklosti v svoje imperije vključevali tudi dele Evrope prav nič ne razglabljajo o svoji moralni krivdi. Npr Turčija ki je več stoletij ropala in izkoriščala celotno JV Evropo in Ukrajino, niti genocida nad Armenci v l 1915 -1916 ne priznava. Tudi ostale islamske državne tvorbe so že od 9. stoletja osvajale takratne šibke države v Južni Evropi, Španijo, Portugalsko, južno Italijo itd, znani so roparski napadi Arabcev in zasužnjevanje Evropejcev tudi v severnem Jadranu. Nespametno je da se Zahod in zlasti papež na veliko opravičuje vsem in za vse.
Komentiraj
Za objavo komentarja se morate prijaviti.