Urednika Geriča na RTV pričakala priponka "janšist". "Depolitizacija RTV, kot si jo je zamislil premier, uresničujejo pa jo njegovi podaniki, je v polnem teku," pravi

POSLUŠAJ ČLANEK

Odgovornega urednika informativnega programa na drugem programu TV Slovenija Rajka Geriča je danes na mizi pričakala zgornja pošta. »Včasih sem se razveselil bralne značke, ki sem jo kot vzoren učenec opravil že v prvem mesecu šolskega leta, zadnja značka, ki sem jo s ponosom obesil med spominke, pa je značka opravljene SPP (slovenska planinska pot). No, danes pa me je presenetila značka, ki mi jo je poslal neznanec kar po pošti, moti me le to, da ne vem, s čim sem si jo zaslužil. Zagotovo pa mi pomeni 'opomin' in svarilo pred časi, ki žal niso le pred nami, ampak se nam že dogajajo. Depolitizacija RTV Slovenija, kot si jo je zamislil veliki premier, uresničujejo pa jo njegovi podaniki, ki so RTV spet 'osvojili' in vrnili pod 'našo oblast,' je v polnem teku,« je povedal v prvem odzivu na aktualno dogajanje v naši največji kulturni ustanovi RTV Slovenija. 

Novi stari obrazi so medtem prevzeli najbolj odgovorne funkcije v informativnem programu TV Slovenija. Za tiste, ki naj ne bi izpolnjevali pogojev za zasedbo mest, pa so našli elegantno rešitev – mesto vršilca dolžnosti za določen čas. Naši viri blizu vrha RTV sicer že zmajujejo z glavo nad sindikalno-novinarskim prevzemom TV Slovenija, saj je edina referenca ostala dolžina stanu »znotraj hiše«, ne glede na kompetence ali izobrazbo.

»Depolitizirano petnjasterico« počasi lomijo

V pogovoru za Domovino nam je Rajko Gerič zaupal, da so vsi »neposlušni« Panoramci, ki trmasto nočejo podpisati novih pogodb o zaposlitvi, s katerimi bi si drastično zmanjšali plače, še vedno na čakanju na delo od doma, na drugi strani pa znotraj RTV veselo najemajo in zaposlujejo nove ljudi za novinarska opravila, ki pa očitno niso namenjena čakajočim na delo od doma. 

RTV Slovenija je sicer v sporočilu za javnost 25. januarja letos zapisalo: »Javni zavod RTV Slovenija je vsem sodelavcem s PPN-jem 2024 ukinjene oddaje Panorama, ki so bili z novim letom napoteni na čakanje na delo doma še pred iztekom roka (ta je bil določen za 31. januar), našel delo na TV Slovenija. Delovna mesta oziroma iz njih izhajajoča dela in naloge, ki so jim bila ponujena, so v skladu s trenutnimi potrebami delovnih procesov znotraj PPE TV Slovenija,« so navedli v vodstvu zavoda in dodali, da so nekateri sodelavci ponujene sporazume in pogodbe o zaposlitvi že podpisali. »Svoje delo tako že opravljajo v skladu z novimi zadolžitvami.«

O obnašanju vodstva do novinarjev in voditeljev Panorame ter o presenetljivi odločitvi za pošiljanje na čakanje smo pisali v tem članku: Novo šikaniranje »depolitizirane petnajsterice« na RTV? Sindikat opozarja na nezakonita ravnanja uprave.

Kakšne so te »ponudbe« oziroma delo, pa nam je pojasnil Gerič: »Tako so doma še vedno tri odlične voditeljice in novinarke Panorame in njenih rubrik, urednica oddaje, da ne pozabimo na Jako Elikana, enega najbolj izkušenih novinarjev v Sloveniji, ki mu je ponujeno delovno mesto novinarja začetnika in doktorja znanosti Valentina Areha, ki mu namesto nadaljevanja ustvarjanja dokumentarcev, s katerimi je razveseljeval strokovno javnost, zdaj prav tako ponujajo delovno mesto novinarja začetnika in mu znižujejo plačo za 17 plačnih razredov.«

Simbolno pismo

Rajko Gerič je danes prejel pismo, kjer je neznani pošiljatelj zapisal: »Priponka v prilogi je odziv na izjave predsednika vlade o 'čiščenju janšistov'. Beseda 'čiščenje'nas spominja na neke zelo hude, temne čase iz preteklosti. Zato je tovrstno govorjenje in razmišljanje kateregakoli politika demokratične države nesprejemljivo in obsodbe vredno! Gre za provokacijo, odgovor namenjen tistim, ki govorijo o 'čiščenjih'. Naslednja stopnja, ki sledi besedam 'čiščenje', je po navadi 'transport'. Državni teror se vedno začne z besedami, ki označijo 'sovražnika ljudstva'«. Po naših informacijah Gerič ni edini prejemnik takšne simbolne pošte z zgoraj vidno značko.

V celotni situaciji Gerič vidi simbolno povezavo tudi s tem, da prej omenjeni novinarji in voditelji morajo pač kazensko sedeti doma. Osvobojena RTV pa lahko brez njih ustvarja »kakovosten in politično nepristranski program«. »Bisera tega programa sta zagotovo edini oddaji na nacionalki, ki nosita osebna imena ustvarjalcev (Marcel in Politično s Tanjo Gobec). Ti dve oddaji sta odraz zmage in depolitizacije, saj sta namenjeni zgolj in samo za promocijo naših in razlago dogajanja v domovini in širše za naše. Vse ostalo je po starem,« ocenjuje Gerič.

Dokončen izbris

Del nekdanje ekipe Panorame sicer vztraja pri tem, da bo svojo pravico, če ne drugače, izterjalo na sodišču. Gerič je podal celo kazensko ovadbo. Postopek »čiščenja« pa opisuje z naslednjimi besedami: »Zdaj čakamo samo še na sprejem novega statuta, s katerim bo dokončno ukinjen in iz narodovega spomina izbrisan informativni program na 2. programu TV Slovenije ter s tem pokopana oddaja Panorama, ki je letno prispevala 5000 minut kakovostnega programa, ki ga je v povprečju spremljalo 20 tisoč gledalcev na oddajo. Ampak to ni pomembno, pomembno je, da imamo delo samo za naše, druge pa bomo tlačili toliko časa, da bodo sklonili glavo, ali pa jih bomo vrgli na cesto.« 

Kot opiše Gerič, bo namreč to naslednji korak po sprejetju Statuta RTVS, ki v predlogu in prehodnih določbah odredi, da zaradi ukinitve informativnega programa na drugem programu za tam zaposlene ni več dela. »Kdaj in kako je o tem kjerkoli odločal Statut nekega zavoda, je seveda pravna uganka za vse poznavalce delovnopravne zakonodaje, ampak nova uprava in osvobojeni Svet RTVS se na to pač požvižgata, ker se pač lahko ...Tako, kot imamo lahko na uredniških položajih urednike brez izobrazbe in izkušenj, ampak so pa le greli pločnik leto in pol, to pa tudi šteje,« zaključi Gerič.

Naroči se Doniraj Vse novice Za naročnike

Ekskluzivno za naročnike